کار روی داربست

چگونه به‌صورت امن با داربست کار کنیم؟

اخبار

وقتی‌که باید بر روی سقف، کناره ها یا دودکش کار کنیم، چگونه یک داربست اجاره کنیم و به چه صورت آن را نصب و از آن استفاده کنیم.

کارکردن بر روی داربست بسیار آسان‌تر و امن‌تر از کارکردن بر روی نردبان است. داربست ثابت است و یک سکوی کار بزرگ و دسترسی وسیع ایجاد می‌کند. شما قطعا بدون تکان‌خوردن دائمی نردبان عملکرد بهتری خواهید داشت. ما به شما نشان می‌دهیم که چطوری آن را نصب کنید تا امن و بی‌خطر باشد.

مرحله اول: برای کار در ارتفاع بالا، داربست اجاره کنید.

دفعه بعد که مجبور به کار در ارتفاع بالا بودید، اجاره داربست را به‌جای سروکله زدن با نردبان، در نظر بگیرید. داربست یک سکوی کار بزرگ و ثابت را ایجاد می‌کند جایی‌که شما می‌توانید مواد و ابزار خود را روی آن جاسازی کنید. با داربست، شما می‌توانید برای انجام کار بهتر در نصف زمان، به راحتی به تمام نواحی تعمیرات دسترسی داشته باشید. و شما با دائم بالا و پایین نشدن و تغییر جا روی نردبان، وقت و انرژی بسیاری را ذخیره می‌کنید.

گاردریل متصل به بالای داربست، به شما اجازه می‌دهد بدون نگرانی از افتادن برروی کار خود تمرکز کنید. ما به شما نشان می‌دهیم که چگونه داربست را نصب کنید تا امن و بی‌خطر باشد و بعضی از کارهای تعمیرات خانه که با داربست به خوبی انجام می‌شود، را نشان می‌دهیم.

داربست‌های قابی که ما از آن استفاده می‌کنیم (که به آن داربست لوله‌ای نیز می‌گویند) برای کارهای خارجی عالی هستند و در بیشتر مراکز اجاره خدمات قابل دسترسی هستند. همچنین ورق‌های زرد زیر داربست‌ها را برای بیزینس‌هایی که تخصص در فروش و اجاره داربست دارند، چک کنید. شما معمولا از این متخصصان، نرخ‌های پایین‌تر می‌گیرید و از مشورت کارشناس بهره‌مند می‌شوید.

تنظیم‌هایی که ما نشان می‌دهیم برای بیشتر پروژه‌‌های اطراف خانه مناسب است. قاب‌های استاندارد آن 5 فوت است که با مهاربندی متقاطع به 7 فوت می‌رسد. علاوه بر سیستم حفاظ و ستون‌های پایه، عناصر اصلی سیستم داربست قاب‌ها و مهاربندی‌ها هستند که با انباشتن و ترکیب کردن پهلو به پهلو آنها، می‌توانید داربست را بلندتر کنید. رایج‌ترین سایز قاب عرض 5 فوت و طول 5 فوت است اما بقیه سایزها نیز با توجه به نیازتان در دسترس هستند.

فاصله بین قاب‌‌‌‌‌ها توسط طول مهاربندی‌ها تعیین می‌شود، 7 تا 10 فوت رایج‌ترین و اقتصادی‌ترین اندازه آن است. ستون پایه و پیچ تنظیم را برای هم‌تراز کردن آن روی زمین ناهموار اجاره کنید (شکل 1). اگر قصد دارید داربست را جابه‌جا کنید، چرخ اجاره کنید. قاب‌ها را بالای سه تخته 7 فوتی و گاردریل قرار دهید.

ارتفاع کار خود را برای سکوی ایده ال، اندازه گیری کنید. یادتان باشد که ارتفاع کار شما 4 تا 6 فوت بالاتر از تخته‌های داربست است. متصدی فروش برای انتخاب سایز صحیح مناسب با کارتان به شما کمک می‌کند.

من پیشنهاد می‌کنم ارتفاع را در دو بخش محدود کنید. مسئله بعدی، مسئله استحکام است و شما باید اقدامات احتیاطی را در پیش بگیرید. زمانی‌که ارتفاع از سه برابر مینیمم عرض برج زیادتر شود، شما باید داربست را به ساختمان در فاصله معین ببندید. داربست با پهنای 5 فوت زمانی که ارتفاع آن از 15 فوت بیشتر شود، لازم است بسته شود. ما در این مقاله، بستن داربست را پوشش نمی‌دهیم. در صورت لزوم، از کارشناس اجاره داربست درباره ویژگی‌های بستن سوال کنید.

بیشتر مراکز اجاره، با دریافت یک مبلغ اضافه، داربست را تحویل می‌دهند و تحویل می‌گیرند. در غیراین‌صورت، شما نیاز به یک کامیون یا یک اتومبیل یدک‌کش خواهید داشت.

مرحله 2: قاب و پایه را جفت کنید.

نصب پایه داربست

با جدا قرار دادن قاب دو انتهایی حدود 7 فوت، در نزدیک محل کار خود جفت‌کردن را شروع کنید. پیچ‌های تنظیم، ستون‌های پایه و چرخ ها را به آرامی حرکت دهید که بعدا مجبور نباشید کل داربست را برای وصل‌کردن بلند کنید.

محکم کردن اتصالات و پین داربست

ستون‌های پایه (یا چرخ‌ها) را با سیم‌های ویژه و گیره‌ پیچ‌های‌ تهیه شده به پیچ‌های تنظیم محکم کنید. سیم‌ها برای قفل‌شدن در مکان طراحی شده اند. از همان متصل‌کننده ها برای محکم‌کردن پست‌های گاردریل به قاب داربست استفاده کنید و قاب‌های داربست را به جاهای مشخص خود متصل کنید.

گیره و قلاب داربست

گیره پیچ ها نوعی گیره امنیتی هستند.

نصب مهار داربست

یک قاب تک انتهایی را بگیرید و انتهای میله افقی را به آرامی برروی گیره‌ها بلغزانید. درحالی‌که شما در حال قرار دادن قاب دیگری در مکان خود هستید مهاربندی متقاطع را برای ساپورت قاب انتهایی اول برروی زمین استراحت دهید. قاب دوم را بالا ببرید و انتهای مخالف مهاربندی متقاطع را برروی گیره ها در قاب داربست دوم بلغزانید. نصب قاب را با وصل مهاربندی متقاطع دوم برروی طرف مخالف کامل کنید.

رگلاژ پایه داربست

داربست را به آرامی به داخل مکان بلغزانید و الوارهای با طول 10×2 را زیر هر ستون پایه به آرامی حرکت دهید. برروی زمین طبیعی، بلوک‌ها را با هموارکردن یک طرف مانند شکل ترازبندی کنید. داربست را با پیچ‌های تنظیم ترازبندی کنید.

اگرچه روش نصب پایه یکسان است، اما سخت‌افزار داربست برای هر سازنده تغییرات جزئی دارد. اگر داربست شما با داربست نشان داده شده در این‌جا متفاوت است، دستورالعمل را از سازنده بگیرید. شکل‌های 1 تا 5 روش تنظیم قاب و نصب تخته‌ها را نشان می‌دهد.

رمز یک داربست امن، یک پایه محکم است. اگر ستون‌های پایه و چرخ برروی خاک، چمن، آسفالت یا ماده نرم دیگری قرار دارد، برای جلوگیری از فرورفتن، آنها را بالای الوارهای با طول 10×2 قرار دهید. ما خرده چوب‌ها را برای هم‌سطح کردن، صاف کردیم نمی‌خواستیم که به علف با حفاری نقاط ناهموار آسیب بزنیم. اما روش بهتر برای هم‌سطح کردن نقاط ناهموار، استفاده از بیل قبل از قراردادن بلوک‌های 10×2 است. هیچوقت داربست را روی یک زمین نرم، برف و یا نزدیک سوراخ و گودال تنظیم نکنید.

پیچ‌های تنظیم، هم‌سطح کردن داربست را امن و آسان می‌کند. هرگز از آجرها، بلوک‌های بتونی یا تکه‌های چوب در زیر قاب برای هم‌سطح کردن آن استفاده نکنید. اگر نرمی زمین شما حدود 1 فوت با فاصله بالای 8 فوت، باشد، ابزار مخصوصش را اجاره کنید. برای نرمی‌های شدیدتر ممکن است به یک بخش داربست کوتاه اضافه برای زیر یکی از بخش‌های انتهایی داربست نیاز باشد.

مرحله 3: تخته‌ها و گاردریل‌ها را اضافه کنید.

نصب پلتفرم داربست

تخته‌های داربست اجاره شده را از وسط بلند کنید و آن‌ها را روی قاب‌ها طوری تنظیم کنید که هردو انتهای آن بالای قاب قرار بگیرد. سپس تخته را پایین بیاورید تا انتهای آن روی قاب‌ها گیر کند. تخته را با دستگیره‌های گردان محکم کنید.

کار بر روی داربست چهار پایه

با نصب سیستم گاردریل از افتادن جلوگیری کنید. پست‌های گاردریل را برروی بالای هر قاب به آرامی تکان دهید و آن را با پیچ زانویی یا پیچ سوزنی محکم کند، بسته به این‌که کدام یک از این‌ها با تجهیزات داربست در اختیارتان قرار می‌گیرد. بالا و پایین ریل‌ها را بین پست‌ها نصب کنید.

وسوسه نشوید که برای پس‌انداز کردن پول، از تخته چوب‌های معمولی برای سطح کار استفاده کنید، آن‌ها به اندازه کافی قوی نیستند. تخته‌های داربست ویژه را برای پوشاندن قاب‌ها از یک طرف تا طرف دیگر، اجاره کنید. سپس پست‌ها و ریل‌های گاردریل را نصب کنید. تازمانی‌که فاصله داربست از ساختمان در حدود 14 اینچ باشد، در طرفی از داربست که جلوی دیوار قرار دارد، ریل لازم نیست.

داربست ما نیازی به این نداشت، اما اگر شما جایی کار می‌کنید که ممکن است مردم در زیر ساختار داربست راه بروند، تخته‌های 4×2 را برای جلوگیری از افتادن مواد و ابزار روی سر مردم و آسیب زدن به آنها، سیم‌کشی کنید. تخته‌های 4×2 را به‌صورت عمودی اطراف محیط تخته‌های داربست استراحت دهید، گوشه‌های آن‌ها را به پایه پست‌های گاردریل با سیم شماره 10 متصل کنید.

زمانی‌که داربست در جای خود تنظیم و جمع‌آوری شد، دوباره چک کنید که داربست کاملا محکم برروی ستون‌های پایه و چرخ‌ها قرار گرفته است. اگر تکان می‌خورد، دوباره یکی از پیچ‌ها را برای ثابت‌کردن داربست تنظیم کنید. از نردبان‌های ساختمان برای بالارفتن از داربست استفاده کنید. از مهاربندی‌های متقاطع بالا نروید. یک نفر را برای کمک کردن در بالا بردن مواد و ابزار به بالای سکو استخدام کنید. اگر موفق نشدید، از طناب و سطل برای بالابردن ابزار استفاده کنید.

مرحله 4: لوازم و ابزار داربست

داربست نما کار

سرعت کار خود را با راه‌اندازی یک کارگاه برروی داربست بالا ببرید. مواد و ابزار را با یک سطل و طناب به بالا بکشید. تعمیرات اساسی مانند بندکشی یک دودکش از روی داربست بسیار آسان‌تر از نردبان است.

داربست پشت بام

7 یا 8 ردیف اول بام‌پوش را از روی داربست تکمیل کنید تا مجبور نباشید از روی نردبان کار کنید یا از لبه‌های سقف به‌صورت خطرناکی خم شوید. قلاب‌های سقف را با میخ بکوبید و تخته پنجه را قبل از بالارفتن از سقف نصب کنید. از چرخ‌های قفل‌شدنی برروی داربست استفاده کنید که بتوانید کل لبه سقف را روی آن حرکت کنید.

چرخ‌ها این امکان را به شما می‌دهد تا در طول داربست به آرامی بدون جدا کردن آن حرکت کنید، اما چند اقدام احتیاطی را در نظر بگیرید:

  • یک مهارکننده افقی مخصوص را به طور مورب بین دو قاب خروجی نصب کنید تا حالت مربعی آن حفظ شود. از متصدی خود راجع به آن بپرسید.
  • هیچوقت داربست را با مواد، ابزار و عابر در داخل تخته‌ها حرکت ندهید.
  • چرخ‌ها را قبل از بالا رفتن از داربست قفل کنید.
  • مواظب کابل‌های بالای سر خود هنگام حرکت دادن داربست باشید. اگر با کابل برق برخورد کنید ممکن است دچار برق‌گرفتگی شوید.
  • داربست را برروی شیب تند یا در نزدیکی حفره‌ها و گودال‌ها حرکت ندهید.

احتیاط: از کابل‌های برق دور بمانید.

اطراف کابل‌های برق الکتریکی کار نکنید. هنگام حرکت با داربست، مواظب بالای سر خود باشید تا به کابل‌های برق برخورد نکنید.

منبع
داربست چهار پایه