7 نوع نما برای مجتمع تجاری شما

نمای مجتمع تجاری

در هنگام ساخت یا طراحی یک مجتمع تجاری، جنبه‌های معینی وجود دارد که با منازل مسکونی متفاوت است. معمارها و سازنده‌ها باید فاکتورهای متفاوتی مانند تولید و حفظ انرژی و همینطور تماس بصری را در نظر بگیرند. اگر شما یک حرفه‌ای هستید که در یکی از این گروه‌ها جا می‌گیرید، شما احتمالا می‌دانید که انواع مختلفی نما وجود دارد.

نمای یک ساختمان تجاری باید در برابر باد و شرایط آب و هوایی مقاوم باشد. همچنین باید در برابر آتش، صدا و اختلاف دمای بیرون و داخل ساختمان مقاومت خوبی داشته باشد. به‌علاوه، فاکتورهایی مانند نوع و اندازه مجتمع، ملزومات نقشه‌کشی محلی، تهویه، درجه ورود نور خورشید، نسبت دیوار به پنجره، شکل، تعداد طبقه‌ها و میدان دید نیز باید در نظر گرفته شود. نمای ساختمان تجاری یک شرکت باید بیانگر چشم انداز و ایده آل های آن شرکت باشد. این ملزومات منجر به توسعه تولیدات و تکنولوژی‌هایی برای رسیدن به یک ساختار با عملکرد خوب شده اند.

امروز، ما سعی می‌کنیم که 7 نوع نما برای مجتمع تجاری که بیشتر فاکتورهای ذکر شده در بالا را در نظر داشته اند را توضیح دهیم:

  • نمای فولادی
  • نمای دیوار پرده‌ای
  • نمای پنل کامپوزیت آلومینیوم (ACP)
  • نمای دوجلدی
  • نمای روکش آجر
  • نمای شیشه و آهن
  • نمای بتن پیش‌ساخته

1. نمای فولادی


نمای فولادی

امروزه در بیشتر مجتمع‌های تجاری، شما دیوارهای سبک فولادی را مشاهده می نمایید. سازنده‌ها هم در ساختمان های با اسکلت فلزی و هم در ساختمان های با اسکلت بتنی از آنها به‌جای بلوک چینی استفاده می‌کنند. آنها قابلیت یکی‌کردن سیستم‌های نما با فریم دیوار را دارند. نصب این ساختارها آسان است و می‌تواند برش‌های متناسب با ابعاد پروژه را تحویل دهد. آنها می‌توانند در مقابل فشار هوا مقاومت کنند و به اندازه کافی قوی هستند که وزن سیستم روکش فلزی متصل به خود را تحمل کنند.

دو نوع طبقه‌بندی صنعتی دیوارهای سبک فولادی:

-دیوارهای سبک فولادی که در فاصله معین بین طبقه‌ها یا تیرها قرار می گیرند.

-سیستم های پنلی که در خارج از لبه طبقات قرار می گیرند و در فواصل مشخصی به سازه اصلی متصل می شوند.

2. نمای دیوار پرده‌ای


نمای دیوار پرده ای

دیوار پرده‌ای یک نوع پوشش خارجی برای ساختمان است که عملکرد سازه ای ندارد و جهت جدا نمودن شرایط آب و هوای خارجی از داخل ساختمان ایجاد می شود. دیوار پرده ای شامل یک سیستم فریم به علاوه پوشش است. پوشش می تواند شیشه، فلز، یا سنگ باشد. سازنده‌ها آن را بر روی قاب ساختاری قوی قرار می‌دهند. علاوه‌ بر این، اگر شما می‌خواهید یک سیستم روکش فلزی یک‌پارچه را برای ساختمان خود داشته باشید، می‌توانید یک روکش سنگی یا گچ‌بری آجری بزرگ را متصل کنید. کارخانه‌ها و بخش‌های سازنده، همه عناصر لازم برای ساخت یک نمای دیوار پرده‌ای را تولید می‌کنند. کارگرها در کارخانه، آن‌ها را به شکل صفحه درمی‌آورند. آن‌ها سپس یونیت‌های متصل کننده را برای نصب به مکان موردنظرمی‌آورند. به آن‌ دیوار پرده‌ای یکسان‌شده می‌گویند. وقتی سازنده‌ها، عناصر را به مکان می‌آورند و آن‌ها را سرهم بندی می‌کنند، به آن دیوار پرده‌ای چسبیده می‌گویند.

ابعاد صفحه‌‌های یکسان‌شده بستگی به فاکتورهایی مانند ارتفاع بین طبقات و سهولت حمل و نقل و نصب دارد. معمولا صفحه‌ها با عرض تا 1.5 متر و ارتفاع تا 1.2 متر وجود دارند. دیوارهای پرده‌ای می‌توانند در مقابل تغییرات آب و هوایی و اتلاف انرژی مقاوم باشند. همچنین می توانند روشنایی طبیعی زیاد را تامین کنند و در صورت تمایل می توان از پرده برای کنترل میزان نور ورودی استفاده نمود.

3. نمای پنل کامپوزیت آلومینیوم (ACP)


نمای پنل کامپوزیت آلومینیوم

ACP به صفحه‌های مسطحی اشاره دارد که دربردارنده یک هسته ترموپلاستیک است که بین ورقه‌های آلومینیوم کار گذاشته شده است. سازنده‌ها بیشتر بخاطر سبک بودن، بادوام بودن و قوی‌بودن از آن برای نما استفاده می‌کنند. نه تنها این موارد، بلکه شما می‌توانید ACP را با طرح های فلزی یا غیرفلزی و طرح‌‌های ساختگی طراحی کنید. شما همچنین می‌توانید آن‌ها را به شکل چوب یا مرمر دربیاورید. شما می‌توانید از ACP ها برای روکش‌بندی، پارتیشن و سقف کاذب نیز استفاده کنید. آن‌ها انتخاب‌های زیادی را ارائه می‌دهند و دارای چندین سطح ضخامت هستند. شما می‌توانید برای رسیدن به یک ظاهر بسیار مدرن، شکل‌های مختلفی به آن بدهید.

4. نمای دوجلدی


نمای دوجلدی

یک نمای دوجلدی معمولا شامل دو روکش شیشه است که توسط یک حفره به دو شاخه تقسیم شده است. این نوع نما برای کاهش مصرف انرژی در هرنوع ساختمان تجاری عالی هستند. سازنده‌ها سایه‌بان را در این حفره فرو می‌کنند. گاهی، سازنده‌ها یک دالان در حفره برای سهولت دسترسی و تمیزکردن ایجاد می‌کنند.

این دو لایه در نمای دوجلدی به منظور ایجاد یک محدوده بافر حرارتی استفاده می شوند. درطول زمستان، انرژی خورشیدی ذخیره‌شده در حفره، هدررفت گرما را کاهش می‌دهد. شما همچنین می‌توانید تهویه حفره را با سرویس‌های ساختمان یکپارچه کنید و این هوای گرم‌شده توسط خورشید را به داخل ساختمان هدایت کنید. که این تهویه طبیعی بهینه را تضمین می‌کند و باعث کاهش بار گرمایی می‌شود. در تابستان، این حفره هوای گرم را به سمت اتمسفر خارجی تهویه می‌کند. این فرایند، گرما را از ساختمان منتقل می‌کند و بار سرمایی را کاهش می‌دهد.

5. نمای روکش آجر


نمای روکش آجر

با کمی تغییر نسبت به نمای آجرهای قدیمی، نمای روکش آجر شامل روکش‌های آجر است. سازنده‌ها آن‌ها را روی آهن یا صفحه‌های ترکیبی قرار می‌دهند. از آن‌جایی که نیاز به ساروج‌کردن ندارید، وزن کل ساختمان کم است و فرایند نصب زمان کمتری می‌گیرد. شما می‌توانید روکش‌های آجر را در طرح های مختلف روی هم قرار دهید. بعضی طرح‌ها عمودی، نواری و پنجره‌های با شکل خاص هستند. روکش آجری مقاومت زیادی در مقابل تغییرات آب و هوا ندارد. بنابراین، شما باید به فکر مواد محافظ باشید. به‌عنوان مثال می‌توانید از صفحه‌های ترکیبی استفاده کنید که یک ساختار عالی دارند و حفاظت گرمایی را تضمین می‌کند.

6. نمای شیشه و فولاد


نمای شیشه و فولاد

سازنده‌ها از ترکیب فولاد و شیشه برای ساخت نمای ساختمان‌های چند طبقه استفاده می‌کنند. به‌طور کلی، سازه‌های فولاد عمودی، صفحه‌های شیشه را حمایت می‌کنند. ساختار کلی برروی قاب خارجی ساختمان می‌نشیند. معمولا سازنده‌ها از فولاد ضدزنگ و قسمت‌های فولادی تهی در این نوع سیستم‌های نما استفاده می‌کنند.

7. نمای بتن پیش‌ساخته


نمای بتن پیش ساخته

نماها از طریق نمایش خلاقانه، توازن و تناسب نقش خیلی مهمی را در زیباسازی ساختمان شما ایفا می‌کنند. معمارها و سازنده‌ها نماها را نه تنها برای زیبایی ظاهر بلکه برای عملکرد بهینه طراحی می‌کنند. با پیشرفت تکنولوژی و امکانات، شما می‌توانید ایده‌های نو برای نمای خود پیدا کنید که عملکرد بالایی هم برای مشتری‌های خود به ارمغان بیاورید.

وقتی زمان ساخت شما محدود است، پیش‌ساخت صفحه‌های بتن بسیار کارامدتر است، چون نصب آن بسیار سریع است. فرایند ساخت آسان است. کارگرها بتن را بصورت کالبد قابل استفاده درمی‌آورند، بعد از آن فرایند عمل‌آوری در یک محیط کنترل‌شده انجام می‌شود. سپس یک کامیون آن را به محل ساخت منتقل می‌کند و ماشین‌آلات سنگین آن را در داخل مکان موردنظر بالا می‌برند.


جهت اجرای نمای ساختمان خود می توانید از داربست های ایمن و پیش ساخته زودبست استفاده نمایید.

منبع