اخبار

بست چهارپیچ

بست های چهارپیچ از متداول ترین بست های فلزی هستند. در هنگام خرید بست چهارپیچ باید دقت کافی داشته باشید، زیرا استحکام داربست ها به شدت به بست ها متکی است. گاهی به دلیل سهل انگاری تولید کننده ها، بست ها تُرد و شکننده هستند. هنگام خرید بست های چهارپیچ آن را به یک لوله داربستی ببندید و سفت کنید تا مطمئن شوید ترک نخواهد خورد.
در ایران، تقریبا در بیش از نود درصد از پروژه های ساختمانی که از داربست سنتی استفاده می کنند، بست چهارپیچ به کار رفته است. بست های چهار پیچ از یک تنه و دو برگه تشکیل شده اند.
در بست چهار پیچ برگه ها با دو پیچ به لوله داربستی محکم می شوند. تنه و برگه بست های چهارپیچ از جنس چدن هستند و به صورت ریخته گری تولید می شوند.

بست چهارپیچ

بست های چهارپیچ عموما از جنس داکتایل تولید می شوند. در داربست نما برای نصب این بست ها از دو لوله استفاده می شود و هر یک از برگه ها وظیفه محکم نگه داشتن و اتصال لوله و تنه ی بست را بر عهده دارند.
بست های چهار پیچ انواع مختلفی دارند:

  • بست چهارپیچ FB
  • بست چهارپیچ گردان

در زیر به معرفی اجمالی آنها خواهیم پرداخت.

بست چهارپیچ FB

بست چهارپیچ FB از دو برگه، یک تنه، چهارعدد پیچ ، چهار عدد واشر و چهار عدد مهره ی دور FB تشکیل شده است. از این بست ها در پروژه هایی که زاویه 90 درجه دارند استفاده می شود. بست چهارپیچ FB در مقایسه با سایر بست ها فروش بیشتری دارد و در مقایسه با بست های چهارپیچ معمولی سبک تر است.

بست چهارپیچ گردان

بست چهارپیچ گردان مانند سایر بست های چهارپیچ دیگر دوبرگه، یک تنه، چهار عدد پیچ، چهار عدد واشر و چهار عدد مهره دارد. تنها جزء اضافی این نوع بست یک عدد پیم 16 در 28 می باشد.
بست های چهارپیچ گردان عموما برای پروژه هایی استفاده می شوند که زاویه ای کمتر از 90 درجه دارند. همچنین از این بست ها می توان در مکان های دوار استفاده کرد. سالن کنسرت و یا صحنه ی اجرای تئاتر و البته مخازن نفت از جمله موارد استفاده ی بست های چهارپیچ دوار هستند.
به واسطه ی نوع استفاده این دست بست ها در صنعت ساختمان سازی، بست های چهارپیچ گردان نسبت به سایر بست ها استفاده ی کمتری دارند و قیمت آنها کمی بیشتر است. جنس این بست ها هم داکتایل است و برای نصب آنها به دو لوله داربستی نیاز خواهد بود.
بست های فلزی به طور کلی نقش بسیار مهمی در استحکام یک سازه داربستی دارند و رعایت اصول استاندارد در حین خرید و تمام فرآیند نصب آنها، ارتباط مستقیم با سلامت و ایمنی در کار در ارتفاع در یک پروژه ساختمانی دارد.
بست های فلزی عموما به شکلی بی نقص تولید می شوند، اما از آنجایی که احتیاط شرط عقل است و اینکه گاهی کارفرمایان در حین خرید بست های فلزی کارکرده سهل انگاری انجام می دهند، همیشه باید در خرید این دست کالاها دقت کافی را داشته باشید.