کفراژ داربستی
اخبار

کفراژ داربست چیست؟

کفراژ یکی از مهم ترین قسمت های یک داربست محسوب می شود که در اصل لغت آن را از کلمه coverage گرفته است که معنای این اصطلاح پوشش سطحی است. بیشتر افرادی که مسئول نصب داربست هستند به هر شکل از نصب حجمی داربست که بیشتر از 4 پایه را دارا باشد کفراژ می گویند.

کفراژ داربستی
کفراژ داربستی

اگر بخواهیم در مورد کفراژ بیشتر بگوییم باید به این نکته اشاره کنیم که این واژه از زبان فرانسوی برگرفته شده است و از آن برای کارهای ساختمانی استفاده می شود. کفراژها معمولا دارای قالب های موقت و دائمی هستند که داخل آنها را با بتن پر می کنند. از کفراژها در اسکلت های بتنی و سقف هایی که از بتن ساخته شده اند استفاده می کنند و هدف اصلی استفاده از آنها شکل دادن به بتن خمیری می باشد.
کفراژهای کاربردهای بسیار زیادی دارند که در ادامه به چند نوع از این کاربردهای کفراژ داربستی اشاره خواهیم کرد:

  • کفراژ معمولی برای استفاده حجمی برای فعالیت بر روی سقف
  • کفراژ برای پایدار نمودن نما
  • استفاده از کفراژ حفاظ
  • کفراژهای مناسب برای زیر بتن
  • کفراژ نمایشگاهی یا کفراژ چهار پایه

مطلبی که در مورد کفراژها وجود دارد این است که کفراژ طولی با عرض 1 متر هم این فضا را دارا می باشد که به داربست نما تبدیل شود. با توضیحاتی که ارائه شد به این نتیجه می رسیم که هر شکل از داربست بندی، شکل های مختلفی از کفراژ هستند که دارای نام های گوناگون می باشند.
نکته بسیار مهمی که باید در مورد کفراژها رعایت شود این است که در زمان داربست بندی توسط کارشناسان، باید فاصله ی پایه ها با نمای اصلی نهایتا 3 متر باشد و داشتن فاصله ی بیش از 3 متر ممکن است در زمان کار مشکل آفرین باشد.

کفراژ داربستی-3
کفراژ داربستی زودبست

کفراژبندی

کفراژ بندی یا همان قالب بندی انواع بسیار گوناگونی دارد که با توجه به موقعیت سازه که در حال ساخت می باشد، متغیر می شود. در ادامه این مطلب سایت زودبست قصد داریم شما را با انواع کفراژ بندی هایی که ممکن است لازم باشد، آشنا می نماییم.

کفراژهای چوبی

یکی از روش هایی که برای ساخت کفراژ استفاده می کنند، به کارگیری چوب های نئوپان و تخته های سه لایه می باشد. لایه های چوبی که از آنها برای ساخت کفراژ داربستی استفاده می شود، ساختار بسیار ساده ای دارند و کار با این لایه ها بسیار راحت است. استفاده از چوب در ساختار کفراژ سبب می شود که کفراژبند به راحتی اندازه ی قالب ها را با استفاده از میخ و پیچ افزایش دهد.

کفراژهای فلزی

یکی از پرفروش ترین قالب هایی که در حال حاضر در بازار عرضه می شود قالب های فلزی هستند. این قالب ها دارای مزیت های بسیار زیادی هستند که از این مزیت ها می توانیم به حمل آسان و سرعت بالا در نصب و اجرای آن اشاره کرد. مزیت بسیار مهمی که در مورد این کفراژها وجود دارد این است که این کفراژها دارای استحکام و دوام بسیار بالایی هستند و وزن بسیار زیادی را می توانند تحمل کنند.

کفراژ پلاستیکی

یکی از پرکاربردترین کفراژهایی که برای ساخت سازه ی بتنی از آن استفاده می شود، کفراژهای پلاستیکی هستند. با اینکه این کفراژها دارای وزن کمی هستند، از استحکام بسیار بالایی برخوردارند و برابر عوامل طبیعی و خوردگی و فرسودگی کاملا مقاوم هستند. از این کفراژها برای پروژهای ساختمانی که دارای هزینه ی پایینی هستند، استفاده می کنند.